“Hoe val ik online ooit nog op tussen zoveel ondernemers?” Is een vraag die ik regelmatig krijg. I get your point want er is zoveel te zien in de online jungle!

En toch heb jij alles wat je nodig hebt om online onweerstaanbaar te zijn. In deze blog deel ik 3 psychologische tools die elke ondernemer moet gebruiken. En het fijne is dat je GEEN technische kennis moet hebben. Yup!

Voor we beginnen: Laat vooral los dat iedereen je moet zien en moet liken wat je doet. (aahhh geen likes hellup! Ik post niks meer hoor..doei. nonono!) Zelfs met een kleine groep BETROKKEN volgers kun je genoeg klanten bereiken met je posts.

Wat het belangrijkst, is dat jij opvalt bij de JUISTE klant. Klanten die een connectie voelen en die staan te springen om met jou te werken. Die geloven in jou en direct de waarde zien van wat jij aanbiedt!

Want die zijn er..GENOEG!

1. Denk in hokjes

Wat typeert jouw persoonlijkheid? Weet jij ECHT wat jou uniek maakt? Waar jouw natuurlijke talenten liggen? En niet alleen als ondernemer maar vooral als mens?

JIJ bent het uitgangspunt van je bedrijf. Zelfkennis is megabelangrijk als ondernemer. Veel mensen zeggen niet in hokjes te willen denken. Nou, ik wel! I love hokjes. Ze zorgen ervoor dat ik mezelf beter begrijp en ook accepteer waar mij kracht niet ligt. Dus buit ik mijn goede kant vooral lekker uit (die taken gaan moeiteloos) en besteed ik de rest graag uit.

Daarnaast moet jij jezelf als ondernemer GOED KUNNEN VERKOPEN. En hier laten ondernemers kansen liggen. Als jij weet waar je goed in bent geeft dat jou een boost in zelfvertrouwen. En in overtuigingskracht. Ik geloof niet in het overtuigen van klanten.

Maar jij moet als ondernemer een rotsvast vertrouwen hebben in wat je doet en waarom JIJ de aangewezen persoon om te doen wat je doet. En je moet weten waarin jij anders bent en doet dan zogenaamde anderen.

Ontdek jouw “hokje”.

Zoals ik zei kan een hokje helpen om jouw zelfkennis te vergroten. Deze test laat ik mijn klanten vaak doen en keer op keer zijn ze verbaast over de uitkomst!

De MBTI test kost normaal duizenden euro’s maar voor een gratis test is dit een van de beste. Ik ben een enfp, ben benieuwd wat jij bent?

2. In het hoofd en hart van je klant

Hier kan ik gelukkig kort over zijn maar als je deze kans laat liggen is dat voor altijd zonde!

De fout die veel ondernemers maken… Sorry het klinkt nogal belerend maar beschouw dit als een beetje tough love;-). In elk geval laat je geld liggen door dit NIET te doen.

Wat vaak gebeurd is dat we als ondernemer helemaal verliefd worden op wat we verkopen. Zonder ook maar enigszins te onderzoeken WAT jouw klant ECHT wil. En of ze daar echt voor willen BETALEN! Een klant zoekt geen dienst of product maar een oplossing voor zijn probleem. Wat wil jouw klant echt? Meer tijd? Liefde? Gezondheid? En dan is dit nog steeds te vaag. Je moet echt kunnen beschrijven wat er in het leven van je klant veranderd nadat ie met jou gewerkt heeft. CONCREET en in DUIDELIJKE WOORDEN.

Daarna kies jij een positie in het brein en hart van je klant. En dat doe je door te laten zien dat jij ze begrijpt. Je moet hun geheime gedachten letterlijk kunnen citeren. Want, dan zal een klant erop vertrouwen dat jij de aangewezen persoon bent om bij te kopen. En vertrouwen is nog steeds aankoopmotief nummer 1.

Tool 2: Doe een onderzoek. Vraag aan 20 potentiele klanten naar hun probleem of doe een online enquete!

Gebruik neuromarketing hacks

Helaas is het geen 2017 en kun je niet meer zeggen dat je “iets met social media moet doen” Iedereen doet al iets met social media. Je oma en opa en je neefje van 9 waarschijnlijk ook.

Je moet weten hoe je klanten aantrekt door heel veel waarde te geven. Zichtbaar te zijn.

Maar dan ook ECHT! Filmpjes, blogs, podcasts, lives, you name it.

Ook helpt het om een doel te kiezen. Waar leidt je jouw klant stap voor stap naartoe? Hoe zorg je dat je de juiste klant aantrekt? En daarvoor is een stevig fundament het belangrijkste voor een online POWERBRAND. (sorry dit klinkt als een hele slechte slogan i know)

Opgaan in de grijze massa kost geld

Wat helpt is om te kiezen voor een goeie content strategie. Hierdoor geef je heel veel waarde weg en los je de belangrijkste problemen van jouw klant op. Daarbij helpt het je ENORM als je dit met personality doet.

Misschien ben je juist bang dat mensen je niet leuk vinden als je echt zegt wat je vindt. Maar het werkt juist andersom! Mensen die online durven zeggen wat ze vinden komen geloofwaardiger over en worden sneller vertrouwd. En vertrouwen is aankoopmotief nummer 1.

EMOTIES OPWEKKEN IS GOED. KIES JE WOORDEN ZORGVULDIG. EN WEES NIET TE BANG.

Dit komt omdat ons brein onbewust scant of iets interessants is. Als jouw teksten lijken op een vergelijkbare tekst denkt je brein: “Ken ik al” en gaat door naar het volgende.

Weten waar je voor staat is niet alleen een trigger om verder te lezen, ook maakt het je aantrekkelijker!

Wil je de concrete acties zien waarmee jij online opvalt en makkelijker de juiste klant aantrekt?

Download dan hier mijn POWERBRAND Checklist! Ontdek welke online acties je moet doen of mag laten!

Tot snel!

Liefs,

Safiya